Äänensävy | Käännöstoimisto Pauhun markkinointiblogi

Bloggaaja ja lukija – ystävät?

shutterstock 166552256

”Blogiyhteistyön kautta pääsin testaamaan tän sarjan tuotteita – ja täytyy kyllä sanoa, että nämä ovat aivan ihania!”

”Blogiyhteistyön kautta pääsin testaamaan tän sarjan tuotteita – ja täytyy kyllä sanoa, että nämä ovat aivan ihania!” Edellä kirjoitettu on tätä päivää lähes kaikissa suosituissa suomalaisissa muoti-, sisustus- ja lifestyle-blogeissa. On enemmän kuin tavallista, että iso osa blogipostauksista sisältää mainoslinkkejä suoraan esiteltyihin tuotteisiin. Ne on tehty yhteistyössä eri yritysten kanssa ja niissä esitellään kerta toisensa jälkeen samoja, lahjoina saatuja merkkituotteita. Kirsikkana kakun päällä ovat alennuskoodit bloggaajan yhteiskumppanin tuotteisiin.

Yritysyhteistyö ja mainoslinkit ovat lisääntyneet valtavasti. Blogeista on tullut yrityksille yhä tärkeämpiä markkinointikanavia, ja tämän seurauksena bloggaajat ovat ammattimaistuneet. Suomessakin suosituimmat bloggaajat tekevät nykyään kunnon tilin, vaikka Norjan suosituimman muotibloggaajan Ulrikke Lundin miljoonan Norjan kruunun (noin 107 000 euroa) vuosituloihin täällä tuskin päästään.

Jos yritys julkaisisi blogissaan samanlaista sisältöä, se ohitettaisiin nopeasti tai siihen saatettaisiin suhtautua jopa vihamielisesti. Yritysblogi ei missään tapauksessa saa sisältää puhtaasti mainonnallista ja markkinoinnillista materiaalia. Se jos mikä karkottaa lukijat – tätä toistavat viestinnän ja markkinoinnin johtamisen kirjat sekä kansainväliset tutkimusartikkelit.

Sen sijaan pitää taitavasti rakentaa luottamuksellinen suhde kuluttajiin tarjoamalla heille sisältöä, josta he saavat ”lisäarvoa”. Vasta pitkäjänteisen työn kautta sisällöntuottajat saatetaan palkita, kun kuluttaja ostaa tuotteita ja parhaassa tapauksessa suosittelee niitä ystävilleenkin.

Miksi muoti-, sisustus- ja lifestyle-blogien kanssa on toisin?

Siksi, että blogeilla on kyky vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin, koska lukijat näkevät bloggaajat luotettavana tiedon lähteenä. Elina Pohjosen markkinoinnin pro gradu Asiakasuskollisuuden teemat muotiblogeissa kertoo samaa: sen mukaan lukijat eivät koe blogipostauksia suoranaiseksi mainostukseksi vaan henkilökohtaiselta lähteeltä tulevaksi tiedoksi.

Monet suositut bloggaajat ovat onnistuneet monivuotisen työnsä ansiosta luomaan tiiviin suhteen lukijoihinsa, jolloin lukijat pitävät heitä jopa ystävinään. Näin huomioimatta jää se fakta, että moni bloggaaja on yrittäjä ja hänen bloginsa on hänen yrityksensä blogi. Blogi on hänen yrityksensä kanava kertoa brändistä, joka on tässä tapauksessa yhtä kuin bloggaaja itse.

Jos kivijalkaliikkeen omistaja hehkuttaisi tuotteittensa erinomaisuutta yrityksensä blogissa, pidettäisiinkö häntä luotettavana lähteenä? Ei tietenkään.

Entä kun muotibloggaaja kehuu tuotteita, joiden kautta hän saa välillisesti tai välittömästi myös elantonsa, vakuuttuvatko lukijat tuotteista? Tutkimusten mukaan kyllä.

Blogimaailma muuttuu vauhdilla ja onkin mielenkiintoista seurata, miten lukijoiden ja suosittujen bloggaajien suhde kehittyy, jos sisältöjen suunta menee koko ajan mainonnallisempaan suuntaan. Säilyykö ystävyyden kaltainen suhde, kun henkilökohtaisten, samaistumispintaa tarjoavien tarinoiden sijaan tarjolla on yhä useammin huonosti tai ei lainkaan piilotettua mainontaa?

Asenneilmasto voi kääntyä nopeasti ja siksi yritysten kannattaa seurata tiiviisti blogirintamalla tapahtuvia muutoksia. Vaikka yritys näkisi bloggarit juuri nyt täydellisinä yhteistyökumppaneina, tilanne voi muuttua nopeastikin.

Muotibloggaajien työtä tarkastelleessa Elina Nopparin ja Mikko Hautakankaan tutkimuksessa Kovaa työtä olla minä – Muotibloggaajat mediamarkkinoilla arveltiin jo neljä vuotta sitten, että yritysten on ehkä pian taas aika etsiä uusia toimintamalleja. Some on tunnetusti tuulinen paikka.

--

Kirjoittaja on viestinnän ammattilainen, joka työskentelee parhaillaan yritysblogien kautta tapahtuvaa sidosryhmäviestintää tutkivan väitöskirjansa parissa.

Tilaa blogi


Viimeisin blogikirjoitus
Pelkkä hyvä tarina ei riitä
Pasi Kivioja, Viestintäluotsi Oy | 17.10.2017
Katso kaikki blogikirjoitukset