Äänensävy | Käännöstoimisto Pauhun markkinointiblogi

Pelkkä hyvä tarina ei riitä

shutterstock 535508461

Suomen suurimman sanomalehden Helsingin Sanomien Kuukausiliite on suomalaisen journalismin paraatipaikka, jonka erinomaista journalismia on ylistetty ja palkittu lukuisia kertoja. Korkeaa laatua on silloin lupa odottaa myös lehden mainoksilta, jotka yhä useammin ovat tarinallistettua sisältömarkkinointia tai mediayhtiön itsensä tuottamaa natiivimainontaa. Kuukausiliitteen natiivimainokset eivät kuitenkaan koukuta lukemaan. Miksi näin?

Jos pelkkä mainospaikka maksaa yli 28 000 euroa ja mainoksen tuotanto siihen mojovan summan päälle, mainoksen ostajalla on hyvä syy vaatia parasta mahdollista laatua. Mitään puolivillaista ei kannata kelpuuttaa tuotantoon, vaan keskeneräiset ideat pitää pyöräyttää takaisin piirustuspöydälle.

Syystä tai toisesta kaksi kolmesta Mediaansekaantuja-blogissani taannoin arvioimastani Kuukausiliitteen mainoksesta oli korkeintaan keskinkertaisia tekeleitä.

Vetävän tarinan resepti ei ole mikään liikesalaisuus, mutta se pitää keksiä joka kerta uudelleen. Journalistinen juttu imaisee lukijan mukaansa, jos sen aihepiiri on kutkuttavan kiinnostava ja ajankohtainen. Jos tarina on visuaalisesti houkutteleva kokonaisuus, tekstimassa ei lannista lukijaa heti alkuunsa, sen kuvituksessa ja otsikoinnissa on nähty vaivaa, tarina etenee sujuvasti ajassa ja paikassa, ja etenkin jutun alku ja loppu ovat silkkaa timanttia, vain tosi kiireinen lukija voi kieltäytyä sellaisen jutun lukemisesta.

Sama hyvän tarinan kaava toimii myös sisältömarkkinoinnissa, mutta Journalistin ohjeiden mukaisesti mainokseksi merkityn jutun pitää lisäksi nujertaa lukijan pään sisäinen adblocker. Tutkimusten mukaan sanomalehtimainonta koetaan mieluisimmaksi tavaksi vastaanottaa mainoksia. Syynä lienee ainakin osittain se, että lehdessä mainos on helpompi sivuuttaa eikä se ärsytä niin paljon kuin väkisin silmille hyppäävä mainosikkuna verkkosivuilla tai nettivideoiden mainokset, joita ei voi kelata ohi.

Jotta pysähtyisin lukemaan mainoksia, minut pitäisi ensin opettaa lukijana siihen, että mainoskin voi olla hyvä tarina, johon kannattaa syventyä. Perinteinen mainosestetiikka on totuttanut meidät siihen, että mainoksessa on isoja, hienoja kuvia ja sitten jokin kekseliäs slogan. Ennen on riittänyt, että vilkaisee, mutta nyt pitäisi ensivilkaisulla kiinnostua niin paljon, että jaksaisi myös syventyä lukemaan.

Ei ole ihan helppo tehtävä mainoksen tekijällä!

Lisäksi lukijat pitäisi saada jakamaan sisältömarkkinointia sosiaalisessa mediassa, kuten siellä jaetaan journalistisia juttuja. Vain jaettu tarina on olemassa.

Minun toimittajakuplassani sisältömarkkinointia jakavat lähinnä vain sen tekijät itse – en muista viime kuukausina nähneeni kuin yhden tällaisen jutun syötteessäni. Jälleen törmätään pään sisäiseen adblockeriin, joka lukemisen lisäksi estää jakamasta. Mitähän sille voisi tehdä?

Tilaa blogi


Viimeisin blogikirjoitus
Pelkkä hyvä tarina ei riitä
Pasi Kivioja, Viestintäluotsi Oy | 17.10.2017
Katso kaikki blogikirjoitukset