Äänensävy | Käännöstoimisto Pauhun markkinointiblogi

Sellaista elämä on

shutterstock 111768710

Markkinointitoimisto SEK & Greyn luova johtaja Anssi Järvinen avaa Isiksen uuden Äänensävy-blogin kirjoituksellaan piilomainonnasta ja mainosalan työtilanteesta. Kerran kuussa ilmestyvän blogin muita kirjoittajia ovat muun muassa Clarisse Berggårdh, Sirpa Kirjonen, Pasi Kivioja ja Matti Remes.

--

Minun piti viisastella ammatillisista asioista. Kuten markkinointiviestinnän nykytilasta, median murroksesta ja niiden yhteisvaikutuksesta sekä journalismille että markkinoinnille. Pohdintani eivät kuitenkaan suostuneet siirtymään näytölle. Sormeni jäätyivät näppäimistölle ja ajatukseni väärälle taajuudelle.

Syynä mieleni harhailuun ovat monet viime aikojen dramaattiset tapahtumat. Päällimmäisenä hämmennys Venäjän tilanteesta, oppositiojohtaja Boris Nemtsovin murha, lukuisat avoimet kysymykset sen ympärillä. Pelko siitä, ettei vastauksia saa koskaan. Ja suomalainen oikeudenkäynti, jossa virkamiehet yrittävät todistaa syyttömyyttään pienen tytön murhaan. He yrittävät perustella, miksi silmät pysyivät kiinni.

Lisäksi mediassa huutaa moni muukin vähemmän valoisa asia. Viikonloppukin oli pimeä. Muistutti syksyä, vaikka kalenteri näyttää kevättä.

Olisin voinut  kirjoittaa piilomainonnasta. Pohdiskella, ettei brändi, jonka arvoihin kuuluu läpinäkyvyys tai joka haluaa osallistaa ihmiset tekemään asioita yhdessä, voi sortua piilomainontaan. Tai sen uusiin ja sisäsiistimpiin synonyymeihin, joita raskautetut mediat innovoivat harmaalle alueelle.

Mietin, että jos brändin tapaan käyttäytyä kuuluu piilomainonta, sellainen ei voi koskaan rakentaa luottamuksellista suhdetta ihmisiin, joiden keskellä se haluaa elää, toimia ja vaikuttaa.

Välttääkseni liian tiukkapipoista asennetta olisin voinut keventää provokaatiotani toteamalla, että kuka tahansa voi sananvapauden nimissä tuottaa hyvää sisältöä. Tai ylipäätään sisältöä. Eli etteivät yhteistyöblogit, natiivimainonta tai muut sellaiset ole kategorisesti tuomittavia markkinointiviestinnän muotoja. Kyse on siitä, miten ne toteutetaan. Ketunhäntä kainalossa tehty sisältö, jossa on tarkoitus toimia anonyymisti vaikuttimiaan paljastamatta, ei ole rehellistä käyttäytymistä.

Olin ajatellut kirjoittaa myös niistä vasta valmistuneista kauppatieteilijöistä, joiden koulutuksessa on yksi suuri aukko. Se, että heille ei opeteta, mihin heidän koulutuksensa ei anna valmiuksia. Kuten esimerkiksi copywriterin tai graafisen suunnittelijan tehtäviin. Juuri nyt debatin aloittaminen tällaisesta sinänsä merkittävästä aiheesta on sinänsä luonnollista, sillä myös markkinointiviestinnän investoinnit ovat pudonneet tasolle, joka on aiheuttanut työvoiman ylitarjontaa media-alan tapaan.

Palkkaus ei ole kilpailukyistä, ja lahjakkaimmat kyvyt hakeutuvat siten pöydän toiselle puolelle tai kokonaan muihin hommiin. Olisin tuonut esille huoleni tällaisen kehityksen merkityksestä Suomen markkinoinnilliselle kilpailukyvylle, joka ei muutenkaan yllä kilpailijamaiden tasolle.

Mutta käyn nukkumaan. Uuden päivän myötä elämäntuska hellittää, ja mieleeni nousee kirkkaita ajatuksia markkinointiviestinnän nykytilasta ja median murroksesta ja niiden yhteisvaikutuksesta sekä journalismille että markkinoinnille.

Sellaista elämä on. Sellaista kai sen pitääkin olla.

 

Tilaa blogi


Viimeisin blogikirjoitus
Pelkkä hyvä tarina ei riitä
Pasi Kivioja, Viestintäluotsi Oy | 17.10.2017
Katso kaikki blogikirjoitukset