Äänensävy | Käännöstoimisto Pauhun markkinointiblogi

Sisältö on yhä kuningas

shutterstock 240156757

Kun työskentelin aiemmin mediatoimistossa kymmenisen vuotta sitten, mediatoimiston roolina oli olla meklari: kaikkein tärkeintä oli ostaa mediatilaa mahdollisimman kustannustehokkaasti. Kuitenkin päätös siitä, minne mediaraha ohjautui, syntyi useimmiten mainostoimiston luovan idean pohjalta.

Nykyisin olemme ennen kaikkea mainostajan varainhoitaja, sillä kaikki kommunikaatio lähtee brändin omista kanavista ja muu media toimii ikään kuin vahvistimena sille vuoropuhelulle, jota jatkuvasti käydään. Mediatoimiston tulee nyt kyetä paitsi ostamaan tehokkaasti, myös ennen kaikkea neuvomaan, miten panos saadaan parhaiten tuottamaan.

Perinteiset kanavat, tilattavat lehdet tai lineaarinen televisio, ovat sisällön jakamisen kannalta olleet kerrassaan mainioita ja helppoja kanavia. Tiedämme ja tunnemme lukijat tai katsojat, ja viestin läpimenon kannalta ratkaisevaa onkin silloin sisällön laatu – sisältö on kuningas.

Kaikki perinteiset kanavat menettävät kuitenkin osuuttaan. Kolmen miinusmerkkisen mediavuoden jälkeen saattaa näyttää siltä, että kysynnän lisäämisen tähtäävät toimet olisivat jotenkin pysyvästi vähenemässä. Mediatoimiston näkökulmasta käynnissä on kuitenkin ennen näkemätön kehitys, jossa uusia luovia kontaktoinnin tapoja syntyy nopeammin kuin koskaan.

Sisällöntuotanto tai natiivimainonta on seminaarien kestopuheenaihe kaikkialla maailmassa, ja jokainen mainostaja ymmärtää jo oman sisällön tuottamisen merkityksen. Samanaikaisesti digimedian ostamisen tavat muuttuvat, automatisoitu ja ohjelmallinen ostaminen kasvaa kaksinumeroisin luvuin, ja videosisällön määrä verkossa kasvaa eksponentiaalisesti. Pelkästään YouTubeen lisätään sisältöä 300 tuntia joka minuutti!

Kun verkko on perinteisiin kanaviin verrattuna ääretön avaruus, mainostajasta voi tuntua sisältöjään julkaistaessa kuin päästäisi heliumpallon vappuna taivaalle tietämättä, kuka pallon näkee tai minne se päätyy.

Oman sisällön tuottaminen on tullut jäädäkseen: me kuluttajat odotamme jo löytävämme verkosta kuntoiluohjeita, ruokaohjeita, käyttöohjeita, kahvikoneen huolto-ohjeita, matkailuvinkkejä, ihonhoito-ohjeita, viihdyttäviä tarinoita ja kaikenlaista nippelitietoa. Mutta jotta mainostaja voi varmistua oman sisältönsä löydettävyydestä, tulee jakelu ja hakukone-optimointi huomioida jo sisällön suunnitteluvaiheessa. On selvää, että sisällön on oltava laadukasta ja merkityksellistä.

Mutta se ei riitä. 

Tekstit on tuotettava niin, että hakukoneet tunnistavat ja indeksoivat toimialalla haettuja avainsanoja tai sanayhdistelmiä, ja tähän tarvitaan asiantuntemusta hakukonealgoritmien toimivuudesta. Videosisältöjä jaettaessa tulee ottaa kaikki kanavat käyttöön väheksymättä maksettua mainontaa. Omat sisällöt on integroitava kaikkeen tekemiseen, sillä perinteinen mainonta toimii vahvana käynnistäjänä sisällön löydettävyyteen ja jakamiseen.

Siksi sisältö on yhä kuningas – mutta yksikään kuningas ei ole merkittävä ilman toimivaa hoviaan.

 

Tilaa blogi


Viimeisin blogikirjoitus
Pelkkä hyvä tarina ei riitä
Pasi Kivioja, Viestintäluotsi Oy | 17.10.2017
Katso kaikki blogikirjoitukset