Tonfall | Översättningsbyrå Pauhus marknadsföringsblogg

Bloggaren och läsaren – vänner?

shutterstock 166552256

”Genom ett bloggsamarbete fick jag testa seriens produkter och måste konstatera att de är helt härliga!”

Så skrivs det så gott som varje dag i nästan alla populära finska mode-, inrednings- och lifestyle-bloggar. Det vanliga är att en stor del av blogginläggen innehåller reklamlänkar direkt till produkterna som presenteras. Bloggaren har fått märkesprodukter genom samarbete med olika företag och presenterar dem sedan på bloggen. Som socker på botten erbjuder bloggaren rabattkoder för sina samarbetspartners produkter.

Samarbete med företag och reklamlänkar har ökat dramatiskt. Bloggarna har blivit allt viktigare marknadsföringskanaler för företagen, med påföljd att bloggandet blivit professionellt. Även i Finland kan de mest populära bloggarna tjäna en trevlig summa, även om de troligtvis inte kommer upp i årsinkomsten för Norges mest populära modebloggare Ulrikke Lundin: en miljon norska kronor (cirka 107 000 euro).

Ifall företaget själv skulle publicera samma innehåll i sin egen blogg skulle det inte få samma genomslag eller till och med betraktas med misstänksamhet. Ett företags blogg får under inga omständigheter innehålla rent reklam- eller marknadsföringsmaterial. Det är det sista läsarna vill ha enligt många böcker om kommunikation och marknadsföring samt internationella forskningsartiklar.

Istället bör man skapa ett förtroligt förhållande till konsumenterna genom att erbjuda dem innehåll som ger mervärde. Först efter att ha upprättat denna relation ser innehållsproducenterna resultatet av sitt arbete, då konsumenten köper produkter och i bästa fall även rekommenderar dem till sina vänner.

Varför fungerar då mode-, inrednings- och lifestyle-bloggar på ett annat sätt?

Svaret är att bloggarna har en förmåga att påverka konsumenternas inköpsbeslut då läsarna anser dem vara en pålitlig källa till information. Elina Pohjonens pro gradu i marknadsföring Asiakasuskollisuuden teemat muotiblogeissa drar samma slutsats: läsarna upplever inte blogginläggen som direkt reklam utan som information från en bekant och pålitlig källa.

Många populära bloggare har genom flera års arbete lyckats skapa en nära relation till läsarna, som i vissa fall till och med upplever dem som sina vänner. Då tänker man inte på att många bloggare är företagare och att bloggen således är en företagsblogg. Bloggen är företagets kanal för att göra reklam för varumärket, som i detta fall är bloggaren själv.

Ifall en butiksägare skulle göra reklam för sina produkter i företagets blogg, skulle han eller hon då anses vara en pålitlig källa? Givetvis inte.

Men låter läsarna sig övertygas av en modebloggare som berömmer produkter som direkt eller indirekt även ger bloggaren sitt uppehälle? Enligt undersökningar är svaret ja.

Bloggvärlden är i ständig förändring och det är intressant att följa med hur relationen mellan läsarna och populära bloggare utvecklas. Håller innehållet på att övergå i allt högre grad till reklam? Bevaras vänskapsrelationen då man övergår från personliga berättelser som känns bekanta för läsaren till mer eller mindre direkt reklam?

Åsikterna kan förändras snabbt, därför bör företagen noga följa med utvecklingen på bloggarna. Även om företag just nu ser bloggare som ideala samarbetspartner kan situationen snabbt förändras.  

I Elina Nopparis och Mikko Hautakangas undersökning av modebloggarnas arbete Kovaa työtä olla minä – Muotibloggaajat mediamarkkinoilla konstaterades redan för fyra år sedan att företagen kanske snart igen bör hitta nya verksamhetsmodeller. Sociala medier är som bekant instabila.

--

Skribenten är kommunikationsproffs som för tillfället skriver på en avhandling om kommunikation med intressegrupper i företagsbloggar.

Prenumerera på blogg


Latest blog post
En bra berättelse räcker inte
Pauhu Oy, Viestintäluotsi Oy | 17.10.2017
Se alla blogginlägg