Tonfall | Översättningsbyrå Pauhus marknadsföringsblogg

En stad utan rörlig reklam

shutterstock 227249623

Till stadsbilden hör en viss grällhet i form av bland annat reklamprydda spårvagnar och brokiga ljusreklamer. Mängden reklam motsvarar antalet tjänster som erbjuds i staden och stadens aktivitet och är en väsentlig del av städernas vardagsestetik. Men reklam kan göras bra eller dåligt, stilrent eller utan stil.

Då det finns mycket reklam smälter den in i bakgrunden. Reklam och affischer i bussar och spårvagnar blir bakgrund och rörlig reklam en ointressant och till och med irriterande bildström.

På Kalevagatan i Helsingfors finns en vägg på 37 kvadratmeter där varje reklamsnutt snurrar 8 500 gånger i veckan. Medieförsäljningen hävdar att reklamen når en miljon människor varje vecka. Förhoppningsvis tror marknadsförarna inte på detta. Jag vågar påstå att en miljon människor varje vecka vänder bort blicken. Vilket givetvis också på sitt sätt är uppseendeväckande.

Rörlig reklam har blivit en visuell förorening som helt kunde förbjudas. Sakkunniga har bedömt att det skulle vara en betydlig konkurrensfördel och lönsammare för Helsingfors stad att vara en reklamfri zon. En internationellt känd unik liten stad helt utan reklam. En lugn, trygg, vacker och avkopplande stad.

São Paulo, Brasiliens största stad, har klarat sig utan reklam i snart tio år. Bakom förbudet låg en strävan efter att befria staden från skräp och alltför mycket stimulering samt göra något åt den visuella föroreningen. Då utomhusreklamen begränsades ökade handelns aktivitet. Då den skrymmande reklamen försvann blev små skyltar allt viktigare igen. När reklamen avlägsnades blev byggnader, skyltar, rastplatser, människor, skyltfönster och trafikmärken synliga igen.

Mängden reklam kan ses som ett mått på framgång i enlighet med den kapitalistiska ideologin, men kan även vara en indikation på hopplöshet. Eller en indikation på osäkerhet. Vissa vill se reklamhav som på Times Square eller Broadway, men det känns snarast patetiskt att drömma om sådana.

 

Helsingfors kunde fatta ett modigt beslut och börja med att helt förbjuda rörlig reklam och viga transportmedlen och byggarbetsplatserna åt reklam för kulturevenemang.

 

Att specificera användningen av reklamplatser kan ge en mer enhetlig stadsbild och ökad trivsel bland besökare och invånare och därmed även förbättra affärernas lönsamhet.

Prenumerera på blogg


Latest blog post
En bra berättelse räcker inte
Pauhu Oy, Viestintäluotsi Oy | 17.10.2017
Se alla blogginlägg