Tonfall | Översättningsbyrå Pauhus marknadsföringsblogg

Innehållet är fortfarande kung

shutterstock 240156757

För ett tiotal år sedan då jag senast jobbade på en mediebyrå hade mediebyrån rollen av en mäklare: det allra viktigaste var att köpa medieutrymme så kostnadseffektivt som möjligt. Trots det föddes beslutet om vart mediepengarna skulle gå oftast på basis av en kreativ idé från reklambyrån.

Nu för tiden är mediebyrån främst annonsörens förvaltare av tillgångar, eftersom all kommunikation går ut från varumärkets egna kanaler och övriga medier förstärker den ständigt pågående dialogen. Nu ska en mediebyrå inte bara göra effektiva inköp, utan måste framför allt också kunna ge råd om hur en satsning ger bäst resultat.

De traditionella kanalerna, prenumererade tidningar och linjär tv, har varit ypperliga och lätta kanaler för att enkelt sprida innehåll. Vi vet vem läsarna eller tittarna är och känner dem och då avgör innehållets kvalitet om budskapet når fram – innehållet är kung. 

Alla traditionella kanaler förlorar emellertid mark. Efter tre negativa medieår kan det verka som att aktiviteterna för att öka efterfrågan är på väg att minska permanent. Ur mediebyråns perspektiv pågår dock en aldrig tidigare skådad utveckling, där nya kreativa sätt att få kontakt uppstår snabbare än någonsin.

Innehållsproduktion eller native-reklam är ett ständigt diskussionsämne på seminarier världen över och alla annonsörer har redan insett betydelsen av att producera eget innehåll. Samtidigt förändras och automatiseras sätten att köpa digitala medier. Programmerade köp fördubblas och mängden webbvideor ökar exponentiellt. Bara på YouTube växer innehållet med 300 timmar varje minut!

Då nätet är som ett oändligt universum jämfört med de traditionella kanalerna kan annonsörer som publicerar innehåll få känslan av att släppa upp en heliumballong i himlen på första maj, utan att veta vem som ser ballongen eller var den hamnar.

Produktion av eget innehåll är här för att stanna: vi konsumenter förväntar oss redan att hitta träningsråd, recept, bruksanvisningar, instruktioner för underhåll av kaffemaskinen, res- och hudvårdstips, roande berättelser och alla möjliga trivialiteter på nätet. Men för att annonsörer ska kunna försäkra sig om att det egna innehållet kan hittas måste de ta hänsyn till distribution och sökmotoroptimering redan i planeringsfasen. Innehållet måste självklart vara högklassigt och relevant.

Men det räcker inte. 

Texten måste produceras så att sökmotorerna identifierar och indexerar nyckelord eller ordkombinationer som man söker efter i branschen. För detta krävs expertis om hur sökalgoritmer fungerar. När man delar videoinnehåll bör man ta i bruk alla kanaler och inte underskatta betald reklam. Då traditionell reklam är ett effektivt sätt att få målgruppen att hitta och dela videoinnehållet måste det egna innehållet integreras i alla aktiviteter. 

Därför är innehållet fortfarande kung – men ingen kung kan härska utan ett fungerande hov.

Prenumerera på blogg


Latest blog post
En bra berättelse räcker inte
Pauhu Oy, Viestintäluotsi Oy | 17.10.2017
Se alla blogginlägg