Tonfall | Översättningsbyrå Pauhus marknadsföringsblogg

Sånt är livet

shutterstock 111768710

Creative director Anssi Järvinen på marknadsföringsbyrån SEK & Grey öppnar vår nya Tonfall-blogg med sitt inlägg om smygreklam och reklambranschens sysselsättning. Nya blogginlägg av bland annat Clarisse Berggårdh, Sirpa Kirjonen, Pasi Kivioja och Matti Remes kommer att publiceras månatligen.

--

Det var meningen att jag skulle dela med mig av professionella visdomar om till exempel marknadskommunikationens dagsläge och mediernas brytningstid samt om hur de tillsammans påverkar journalism och marknadsföring. Men jag lyckades inte överföra mina tankar till skärmen. Mina fingrar frös på tangentbordet och mina tankar halkade in på fel våglängd.

Orsaken till att mina tankar vandrade var alla dramatiska händelser nyligen. Mest förvirrar läget i Ryssland, med mordet på oppositionsledaren Boris Nemtsov och alla obesvarade frågor kring det. Rädslan för att man aldrig ska få några svar. Den finska rättegången där tjänstemännen försöker bevisa att de är oskyldiga till mordet på en liten flicka. De försöker motivera varför de valde att sluta ögonen.

För tillfället spyr media också ut många andra mindre ljusa saker. Veckoslutet var mörkt. Det påminde om höst, fast kalendern visar att det är vår.

Jag hade kunnat skriva om smygreklam. Konstatera att varumärken som marknadsför sig som transparenta och vill involvera människor i att göra något tillsammans inte kan syssla med smygreklam. Eller de moderna och mer salongsfähiga synonymerna för smygreklam som de anklagade medierna skapar för gråzonen.

Jag tänkte på att ett varumärke som gör smygreklam aldrig lyckas skapa en förtroendefull relation till kunder man vill aktivera, leva bland och påverka.

För att inte framstå som alltför trångsynt kunde jag ha lättat upp min provokation genom att konstatera att vem som helst kan producera bra innehåll inom ramarna för yttrandefrihet. Eller innehåll överhuvudtaget. Att samarbetsbloggar, native-reklam och annat dylikt inte kategoriskt kan stämplas som dåliga former av marknadskommunikation. Det är genomförandet som räknas. Innehåll förklätt till något annat där man vill vara anonym och inte avslöjar sina influenser är ohederligt beteende.

Jag hade också tänkt skriva om nyexaminerade ekonomer med ett stort gap i sin utbildning: att de inte får lära sig vad deras utbildning inte ger dem färdigheter för. Den ger till exempel inte kompetens att jobba som copywriter eller grafisk designer. Just nu är det naturligt att inleda en debatt om detta i och för sig viktiga ämne, eftersom investeringarna i marknadskommunikation nu har sjunkit till en nivå som skapar ett likadant överutbud på arbetskraft som i mediebranschen.

Lönerna är inte konkurrenskraftiga och de mest begåvade talangerna söker sig således till andra sidan bordet eller till helt andra jobb. Jag skulle ha framfört min oro över effekterna av denna utveckling för marknadsföringens konkurrenskraft i Finland, som inte annars heller når samma nivå som konkurrerande länder.

Men nu går jag och lägger mig. I morgondagens ljus lättar världsångesten och då kommer jag förstås genast på kvickheter om marknadskommunikationens dagsläge och mediernas brytningstid samt om hur de tillsammans påverkar journalism och marknadsföring.

Sånt är livet. Det hör väl till.

Prenumerera på blogg


Latest blog post
En bra berättelse räcker inte
Pauhu Oy, Viestintäluotsi Oy | 17.10.2017
Se alla blogginlägg